Du är här Startsida / Featured / När det inte blir som man tänkt sig – ”Mamma, hjälp mig!”
Brollop

När det inte blir som man tänkt sig – ”Mamma, hjälp mig!”

Publicerad den november 19, 2021

Bröllopsdagen är den dag man helst vill att allt bara ska flyta, men trots minutiös planering blir det inte alltid som man tänkt sig.

Det fick bruden, Nadjaannabel, i forumtråden “Kan man klaga / reklamera?”, erfara. Hon blev minst sagt förvånad när hon tog emot kransen hon beställt från en blomsterbutik.

Vanliga misstag på bröllop

Vanliga misstag många gör inför sitt bröllop är att vänta med saker i sista minuten, och bröllop tar tid. Beställningar ska göras – gärna i väldigt god tid, lokal ska bokas in, varor skickas och kläder provas. Det finns en anledning till att skräddarna ser till att klämma in i alla fall två klädprovningar för att hinna med de mest akuta justeringarna. 

Läs också: 12 tips på hur ni lyckas med hemmabröllopet

Krans till håret – eller julkrans på dörren?

Signaturen Nadjaannabel på Bröllopstorgets forum var ändå ute en månad innan när hon beställde blommor till bröllopet – en blomkrans till håret, en bröstbukett till hennes man och en mindre hårdekoration till tärnan. 

Hon hade även med sig en referensbild till hårkransen för att vara säker på att butiken förstod vad hon var ute efter för krans. En diskret och enkel krans till håret!

Inspirationsbild Brollop
(Foto: delat från forumet / privat)

När hon fick sedan fick hem beställningen visade det sig att det inte riktigt blev som hon hade tänkt: bröstbuketten och tärnans hårdekoration var “superbra”, och helt enligt hennes önskemål. Men brudens krans till håret, som man kan tänka sig är huvudnumret, blev raka motsatsen till “diskret och enkel”.

Krans
(Foto: delat från forumet / privat)

“Så får jag en monsterkrans som snarare passar bättre på dörren i juletid än på någons huvud”

”Mamma, hjälp mig!”

Kransen beskriver Nadjaannabel som en julkrans snarare än den nätta hårkrans hon hade beställt. Medan bruden fixade sig så kom mamman till undsättning och började successivt plocka ur “julkransen”.  

Harkrans Gron
(Foto: delat från forumet / privat)

Efter många om och men så hade Nadjaannabel fått den krans hon hade tänkt sig. 

Harkransar
(Foto: delat från forumet / privat)

Ska hon våga klaga till butiken?

Nadjaannabel skriver att hon förstår att resultatet inte kan bli identiskt med en inspirationsbild, eftersom det är levande material – men hon undrar var gränsen går. Med tanke på stressmomentet under dagen och att verkligheten skilde sig markant från bilden, vill hon ändå säga till. I foruminlägget frågar hon dock läsarna om hon är en “bitch” om hon klagar. 

Läs också: Carin da Silva: ”Vi var ganska avslappnade med planeringen”

Hade du vågat klaga?

Diskutera vidare i forumtråden här!

Bli aktiv i vårt forum

Hitta egna favoriter bland våra många forumämnen. Var med och diskutera frågor och lär känna andra medlemmar. Bli medlem gratis här.